Yournalistic © 2013  |  All Rights Reserved

Yournalistic

Superbowl XLVIII: de duurste en ‘saaiste’ finale ooit

Maandagochtend vond in de Verenigde Staten de 48ste editie van de
Superbowl plaats. De Seatle Seahawks versloegen de Denver Broncos
met duidelijke cijfers: 43-8. De Superbowl is niet alleen op sportief
vlak een van de grootste evenementen van het land, maar ook op
financieel niveau. Een reclamespotje uitzenden tijdens de wedstrijd
​kost de adverteerder 4 miljoen dollar, net geen 3 miljoen euro.


Overmacht
Superbowl XLVIII zal niet onthouden worden als een spannende editie, maar wel
als de dominante overwinning de Seahawks tegenover de Broncos. Dankzij de
sterke verdediging van de Seahawks was de wedstrijd in de eerste helft al
beslist met een 22-0 achterstand voor de ploeg uit Denver. Pas in de laatste
seconden van het 3de kwart konden de Broncos hun score openen
(36-8). De wedstrijd eindigde met een duidelijke 43-8 waarmee de Seahawks voor
het eerst in hun geschiedenis de Superbowl winnen.


Show en reclame
De spanning ontbrak gedurende heel de wedstrijd en andere activiteiten kregen meer aandacht zoals het concert van Bruno Mars en de Red Hot Chilipepers tijdens de rust. Maar het meest ‘interessantste’ gebeuren tijdens de Superbowl zijn de reclamespotjes. Elk jaar opnieuw proberen Amerikaanse reclamemakers een memorabel spotje te maken. Tijdens de Superbowl zit meer dan een derde van de Amerikaanse bevolking achter de tv-schermen, ongeveer 110miljoen kijkers. Het is de gouden kans voor de adverteerders om hun producten te promoten.


Peperduur
Adverteerders hebben veel geld over om hun reclamespot te laten uitzenden. Eén spot kan tot 4 miljoen dollar of 2,97 miljoen euro kosten, voor maar 30 seconden… Dit wilt zeggen dat elke seconde reclame net geen 100 000 euro kost en elke frame 3200 euro, indrukwekkende cijfers dus. In vergelijking met de NBA Finals, finale van de Amerikaanse basketcompetitie, is de reclameprijs/minuut
tijdens de Superbowl 800% duurder. Dit heeft ook te maken met de omzet van de NFL, de ‘Amerikaanse Football’ competitie. Elk jaar maken zij een omzet van 8 miljard euro aan verkoop en tv-rechten tegenover de 4 miljard van de NBA.  Elk jaar opnieuw worden de seconden van een reclamespot duurder en duurder. In tien jaar tijd is de prijs van een reclamespotje bijna verdubbeld, van 1,70 miljoen euro naar de 2,97 miljoen van dit jaar                                                                                                                                                                                                                               -PAS-